02 Ekim 2021 - 18:45 - Güncellenme: 02 Ekim 2021 - 10:29
G: 02 Ekim 2021 - 10:29
Yabancı uyruklu çay işçileri gelmeyince 100 Milyon Dolar Türkiye’de kaldı
Yabancı uyruklu çay işçileri gelmeyince 100 Milyon Dolar Türkiye’de kaldı
Pandemi nedeniyle yurt dışından Türkiye’ye çay toplamaya gelen yabancılar gelmeyince 100 milyon dolar Türkiye’de kaldı.
Pandemi nedeniyle kapalı olan Sarp Sınır kapısı nedeniyle Gürcistan uyruklu çay tarım işçileri Türkiye’ye giriş yapamadı. O nedenle Rizeli çay müstahsilleri kendi tarlalarına girerek çaylarını kendileri toplamak zorunda kaldı. Bazı bölgelerde ise unutulmaya yüz tutmuş olan imece kültürü canlandı. Komşular, akrabalar, tanıdıklar bir araya gelerek sırayla birbirlerinin çayını topladı. Hal böyle olunca yabancı uyruklu çay tarım işçilerine ödenen ücret ödenmedi ve bu para Türkiye’de kaldı.
Yabancı işçilerin gelmeyişi ile ortalama 100 milyon dolar gibi bir paranın Türkiye içerisinde kaldığını ve eğer yabancı işçiler gelseydi bu paranın dolaylı yollardan yurt dışına çıkacağını ile getiren Rize Ticaret Borsası Başkanı Mehmet Erdoğan “Yaklaşık 2 yıla yakındır bir pandemi dönemi yaşıyoruz. Bu bazı konularda bize çok zorluklar getirmiş olsa da bazı konularda da faydaları oldu. Mesela bölgemize yabancı işçinin gelişi olmadı. Gürcü vatandaşlarımız gelirdi, yaklaşık 1000 kişi. Burada çalışır, para kazanır, memleketine getirirdi. Geçen yıl ve bu yıl bu olmadı. Bunun yaklaşık tespiti de 100 milyon dolar civarlarında bir rakamdı. Bölgemizde kalmıyordu bu para ama kalıyormuş gibi görünüyordu. Aslında direk kayıtsız olarak yurt dışına çıkıyordu. Şimdi bu para bölgemizde kaldı, vatandaşın cebinde kaldı” ifadelerini kullandı.
Senegal, Gambiya gibi uyrukları olan çay işçilerine de değinen Erdoğan “Dışarıdan gelen yine kısmi insanlar oluyor, Arap yarımadası veya Afrika Kıtası’ndan gelen, ya da burada öğrenci olanlar. Artık herkes çay toplamasını öğrendi. Ama bunlar bir yekûn tutmuyor” dedi.
Pandeminin imece usulü yardımlaşmayı yeniden canlandırdığını da sözlerine ekleyen Başkan Erdoğan “Eskiden imece usulü vardı. Hastalarımıza, ihtiyaçlılarımıza yardım edilir onun ihtiyaçları görülür. Şimdi ihtiyacı olan komşumuzun tarlası da yapılıyor, çayı da toplanıyor. Eski imece usulünün tekrar ortaya çıkması hem gençlerimize eskiden yaşanmış olan bu duyguyu tattırıyor hem de bizim için ürünün dalda kalmasını önlüyor. Güzel bir süreç yaşanıyor” şeklinde konuştu.
Pandemi nedeniyle kapalı olan Sarp Sınır kapısı nedeniyle Gürcistan uyruklu çay tarım işçileri Türkiye’ye giriş yapamadı. O nedenle Rizeli çay müstahsilleri kendi tarlalarına girerek çaylarını kendileri toplamak zorunda kaldı. Bazı bölgelerde ise unutulmaya yüz tutmuş olan imece kültürü canlandı. Komşular, akrabalar, tanıdıklar bir araya gelerek sırayla birbirlerinin çayını topladı. Hal böyle olunca yabancı uyruklu çay tarım işçilerine ödenen ücret ödenmedi ve bu para Türkiye’de kaldı.
Yabancı işçilerin gelmeyişi ile ortalama 100 milyon dolar gibi bir paranın Türkiye içerisinde kaldığını ve eğer yabancı işçiler gelseydi bu paranın dolaylı yollardan yurt dışına çıkacağını ile getiren Rize Ticaret Borsası Başkanı Mehmet Erdoğan “Yaklaşık 2 yıla yakındır bir pandemi dönemi yaşıyoruz. Bu bazı konularda bize çok zorluklar getirmiş olsa da bazı konularda da faydaları oldu. Mesela bölgemize yabancı işçinin gelişi olmadı. Gürcü vatandaşlarımız gelirdi, yaklaşık 1000 kişi. Burada çalışır, para kazanır, memleketine getirirdi. Geçen yıl ve bu yıl bu olmadı. Bunun yaklaşık tespiti de 100 milyon dolar civarlarında bir rakamdı. Bölgemizde kalmıyordu bu para ama kalıyormuş gibi görünüyordu. Aslında direk kayıtsız olarak yurt dışına çıkıyordu. Şimdi bu para bölgemizde kaldı, vatandaşın cebinde kaldı” ifadelerini kullandı.
Senegal, Gambiya gibi uyrukları olan çay işçilerine de değinen Erdoğan “Dışarıdan gelen yine kısmi insanlar oluyor, Arap yarımadası veya Afrika Kıtası’ndan gelen, ya da burada öğrenci olanlar. Artık herkes çay toplamasını öğrendi. Ama bunlar bir yekûn tutmuyor” dedi.
Pandeminin imece usulü yardımlaşmayı yeniden canlandırdığını da sözlerine ekleyen Başkan Erdoğan “Eskiden imece usulü vardı. Hastalarımıza, ihtiyaçlılarımıza yardım edilir onun ihtiyaçları görülür. Şimdi ihtiyacı olan komşumuzun tarlası da yapılıyor, çayı da toplanıyor. Eski imece usulünün tekrar ortaya çıkması hem gençlerimize eskiden yaşanmış olan bu duyguyu tattırıyor hem de bizim için ürünün dalda kalmasını önlüyor. Güzel bir süreç yaşanıyor” şeklinde konuştu.
Yorumlar
+ Yorum Yap
Yorum yazarak topluluk kurallarımızı kabul etmiş ve tüm sorumluluğu üstlenmiş olursunuz.
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapın!
Gözden Kaçmasın
Ölüm sıcaklarına dikkat!
Görüntüle →İlginizi Çekebilir

Trabzonspor Yerli Rotasyonuna Takviye! Metehan Mimaroğlu İmzayı Attı

Vincenzo Montella: Bundan Sonra Dünya Kupası'na Gelmek 24 Sene Sürmeyecek

Rıdvan Öncel Trabzonspor Basketbol'da: İşte Deneyimli Oyuncunun İstatistikleri

Felipe Augusto'nun Yerine Nijeryalı Rafiu Durosinmi

Haziran ayı doğum yardımları hesaplarda
Trend Haberler
Trabzonspor'dan Türk Futbol Tarihinin En Büyük Satışı!

Fildişi Sahili'ne Tarihi Turu Eski Trabzonsporlu Nicolas Pepe Getirdi!

Dünya Kupası'nda Christ Oulai Şov! Curaçao Maçında Yüzde 91 Pas İsabeti

Trabzonspor Kanat oyuncusu Dodi Lukebakio İçin Devreye Girdi

Trabzonspor Pota Altına NBA Şampiyonu Getirdi! Xavier Tillman Resmen Bordo-Mavi
Son Haberler
Yenilenmiş ürünlerde yeni dönem

Sırat Köprüsü Diye Anılıyordu! Trabzon'da'da Riskli Asma Köprü İçin Resmi Adım Atıldı

Çilekli Düşler Köyü'nde Karadeniz Kültürü Yaşatıldı: 6 Bin 709 Öğrenci Ağırlandı

Çanakkale'de Madalya Kürsüsü: Trabzonlu Genç Tekvandoculardan Büyük Başarı

Türk genci ABD'de kazada hayatını kaybetti